YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Saturday, March 5, 2011

aSthma n mY liFe.....

inilah alat bantuan pernafasan aku....alat ni akan ku bwak ke mana shaja even ke toilet....(ish terlebih la pulak kn)huhu...alat ini dinamakan INHALER...aku mula menggunakan alat ni sewaktu form 2..sebelum ni aku msih xmenggunakan alat ni lagi sbb aku bergantung kepada ubat asthma la...tp serius ckp bila aku mkan ja ubat dia, aku xkan boleh wat keja len dh sbb effect ubat dia sgt2 kuat..tangan aku akan terketar2 smpai aku xleh wat keja la kiranya...

sejarah asthma dalam hidup aku ni bermula sejak aku berusia 5 tahun lagi..aku dpt penyakit ni yg pertama2 nya sbb mmng dh ketentuan Allah s.w.t...then, ialah faktor keturunan..nenek sebelah abah aku menghidap asthma so turunlah kat aku...dlu time2 kecik astma aku serius sgt..dlm seminggu 2 dua tiga kali gak aku p hospital tengah2 pagi 2 n mst aku dihantar ke unit kecemasan la..huh ingat2 balik xterungkap dgn kata2..

ni la situasi bila aku g hospital (bkn gmbar sebenar)...hahaha...tp sekarang bila dh meningkat dewasa asthma aku xsserius dlu la tp still ada..masuk hospital ni xyah ckp la kerapnya..sabo ja la...operation pun dh pernah tp alhamdulillah setakat ni semuanya selamat...huhu...asthma ni sakitnya xtaw nk citer mcm mana tp apa yg aku taw bila ianya menyerang aku xleh bernafas la...ketat sgt dada ni..n bila jadi aku kna duduk la slalunya..masa sakit tu hanya Allah ja yg taw..

 Inilah keadaannya bila serangannya..huhu...bab pantang ni yg aku lemah skit..ssah sgt especially bila xleh minum air ais..pantang yg len aku xksah tp lau bab ais ni ssah kot...kahak dlm paru2 aku ni dh byk kot..tp aku still degil..huh...terok tol la..tahla no komen la snang..ok dh kot citer kali ni...dh nk semput aku menulis..chow....

No comments:

Post a Comment